Activiteiten Heemkundekring De Willemstad:

Activiteitenprogramma voorjaar 2024

Maandagavond 15 april Lezing door Simon Nieuwkoop met aansluitend vertoningsavond met als onderwerp Helwijk en de Helsedijk.
Deze avond is in de Blokhut in Helwijk.
Simon zal in zijn lezing ingaan op de historie van Helwijk. Uit het archief van de Heemkundekring zullen daarnaast kaarten en andere afbeeldingen te zien zijn van Helwijk en de Helsedijk. De Heemkundekring hoopt deze avond wat meer te horen over de vroegere bewoners van de dijk.

Locatie de Blokhut, aanvang 19.30 uur. De toegang is gratis en ook niet leden van de Heemkundekring zijn van harte welkom.

9 mei Hemelvaartsdag dauwtrappen.
Het programma wordt later bekendgemaakt.

UITSLAG FOTOWEDSTRIJD TER GELEGENHEID VAN 400-JARIG BESTAAN MAURITSHUIS

Drie vakjuryleden hebben de foto’s beoordeeld. Het selecteren van de drie mooiste foto’s werd nauwgezet gedaan. De kwaliteit van de foto’s is namelijk hoog. Dit bleek ook uit de uitslag van de publieksprijs. Het aantal uitgebrachte stemmen voor een foto lag soms dicht bij elkaar. Totaal hebben 479 bezoekers gestemd.

1e Prijs               fotonr. 3         Jos Bezemer,     titel van de foto: Willemstad, late in the evening
2e Prijs               fotonr. 21       Piet Polak,         titel van de foto: Zonsopkomst bij bastion Overijssel
3e Prijs               fotonr. 27       Dicky Wijland,    titel van de foto: Een huis voor Maurits
Publieksprijs        fotonr. 16       Erica Moorman,   titel van de foto: Allure

DE MUSEUM ZOLDER

Op onze  museumzolder in het Mauritshuis tonen we regelmatig nieuwe aanwinsten en passen we onze opstellingen aan. Een reden om regelmatig te zolder te bezoeken!

Schenkingen voor onze collectie op de museumzolder.

We hebben al een uitgebreide collectie maar voorwerpen en attributen die een specifieke relatie met Willemstad en haar inwoners hebben nemen we nog graag op in onze zoldercollectie of in ons archief. U kunt ons daarvoor via ons emailadres: info@heemkundekringdewillemstad.nl benaderen. We nemen dat zo spoedig mogelijk contact met u op.

Erfgoedmuseum de Heemkundezolder.

Op de zolder(s) van het mooie Mauritshuis,  Hofstraat 1 te Willemstad heeft onze Heemkundekring haar Erfgoedmuseum ingericht. In de zeer uitgebreide verzameling verdeeld over vele thema’s krijgt de bezoeker een tijdsbeeld van bezigheden van de “boeren, burgers en buitenlui” in onze vesting en de Ruigenhilse polder. Aan de hand van heel veel voorwerpen en gebruiksattributen wordt een beeld geschetst van het wonen en werken op het land, in de visserij en de middenstand, de invloed van de militairen en hoe men vroeger leefde.
De toegang tot het Mauritshuis en onze heemkundezolder is gratis. De openingstijden zijn ruim.

Wij organiseren graag voor en met U

Mocht u ideeën hebben voor activiteiten en lezingen die we als Heemkundekring kunnen organiseren dan horen wij dat graag van u. Als u een idee heeft, kunt u dat mailen aan info@heemkundekringdewillemstad.nl  t.a.v. Johan Schot.

Gewijzigd: 11-04-2024