RAVELYN

23e jaargang no. 1, februari 2005

In dit nummer staat het verslag van de algemene ledenvergadering van 14 april 2004. Ook vindt u er de agenda van de activiteiten voor het 1e halfjaar van 2005

Artikelen:

DE JAARLIJKSE UITSTAP VAN HEEMKUNDEKRING 'DE WILLEMSTAD'
door Sjaan van Exel.
Verslag van een boottocht in 2004 naar het natuurgebied de Brabantse Biesbosch. Met een stop in Dordrecht en het Biesbosch Museum.
Met foto's.

WILLEMSTAD IN DE BATAAFS/FRANSE TIJD 1795-1813 (IV)
door C. van Mastrigt.
'Oranje boven' en het verbod op het zingen van zulke liedjes of het dragen van 'oproerleuzen' zoals een oranjelint. En de straffen hierop.
Staten-Generaal weigerden de herbenoeming van Johannes van Oldenborgh als baljuw.
Het kopen van ambten.
De keuze of Willemstad bij Holland of Bataafs Brabant ingedeeld zou worden.

FEEST IN WILLEMSTAD
door C. van Mastrigt.
Feestelijkheden ter gelegenheid van het 25-jarig regeringsjubileum in 1923 van Koningin Wilhelmina. Met feestgezang, optocht in historische kostuums.
Met veel oude foto's.

HET STAATSE LEGER IN DE PERIODE 1793-1795, deel 2
door Geert van Uythoven
Over de organisatie van bestuur in deze periode: Staten-Generaal, Raad van State, Staten Provinciaal. En over de taken en verantwoordelijkheden van de verschillende legerfunctionarissen.

SCHIPPERSLEED
door C. van Mastrigt
Verslag van de berging van schepen, rond 1800, die door zware ijsgang waren vast komen te zitten in de buurt van Willemstad.

HELEMAAL PASSÉ
door A.M. Wilmink-Noom
Over het verschil in kleding en stoffen tussen nu en 100 jaar geleden.

WILDE PEEN
door Johan Schot
Brief uit 1935 van de Plantenziektenkundigen Dienst over de toenmalige nieuwe plant 'wilde peen' en de bestrijding hiervan.

PEEN
door Beer Clement
Oorsprong, teelt en gebruik door eeuwen heen van 'peen'. Met recepten.

Gewijzigd: 21-11-2016