Verken Willemstad

Klikt u op één van de gebouwen (grijze kaders), dan krijgt u hierover nadere informatie.

Project Overgisteren

Project Bunkertour over de Willemstadse wallen voor de groepen 5 en 6 van de basisschool: info via Hugo Snel (06-29450754)
Project Puzzeltocht over spreekwoorden op de zolder van het Mauritshuis te Willemstad voor de groepen 6,7 en 8 van de basisschool: info via Ank de Bruijn (0168-851 635) of Sjaan van Exel (06-1241 8004).

Enkele jaren geleden zijn we in ons museum de Heemkundezolder in het Mauritshuis gestart met het lesproject Overgisteren van Erfgoed Brabant. Hierbij bezoeken groepen 1 en 2 van de basisscholen uit de gehele gemeente Moerdijk op een middag ons museum en voeren daar opdrachten uit. De evaluatie van het eerste seizoen was zeer positief. Voor het nieuwe seizoen zijn we nog op zoek naar vrijwilligers van onze vereniging die de kinderen uitleg geven en helpen bij de opdrachten. Vanuit de scholen komen er overigens ook begeleiders mee. In de maanden december, januari en februari en in de schoolvakanties zijn er geen bezoeken.
Interesse om te helpen? Aanmelden kan via mevrouw Herma Salomons (hermasalomons@gmail.com), die vanuit onze vereniging het project in het nieuw seizoen coördineert.

Het dagelijks leven in Willemstad in 1967
Onlangs ontving de Heemkundekring een link, die verwijst naar een filmpjes over het dagelijks leven in Willemstad in 1967. Klik hier om het filmpje te bekijken.

Nieuwe fietsroutes Zuiderwaterlinie
De ANWB heeft 5 nieuwe fietsroutes ontwikkeld langs de Zuiderwaterlinie. Klik hier voor de route.
Er is er ook één die de naam Stelling van Willemstad gekregen heeft.

Zuiderwaterlinie
De heemkundekring heeft van Erfgoed Brabant een link ontvangen van een film over de Zuiderwaterlinie. Op eenvoudige manier wordt door een acteur de geschiedenis verteld met informatieve beelden van de linie. Door op de volgende link te klikken kunt u het filmpje bekijken.

Fietsroutes
Onlangs is het fietsknooppuntenstelsel in de gemeente Moerdijk aangepast. Dientengevolge waren de fietsroutes Herdenking Bevrijding uit 2015 niet meer up-to-date. Alle routes zijn aangepast en door de gemeente gedrukt en verspreid. Naast de aanpassingen van de knooppunten zijn ook enkele correcties aangebracht en is een voorschot genomen op de plaatsing van twee extra herdenkingspanelen voor gecrashte vliegtuigen.
Eén daarvan is op de West Riding route en de tweede op de Timberwolf-route.
Klik op de volgende links om te fietsroutes te bekijken: Fietsroute 1ste Poolse Divisie, Fietsroute Timberwolf en Fietsroute West Riding.
Geïnteresseerd in fietsroutes die de mooie plekjes van Moerdijk laat zien? Klik dan hier.

Belgische militaire erebegraafplaats
Pas geleden is er een filmpje ontdekt over de onthulling van de Belgische militaire erebegraafplaats 10 jaar na de ramp met de Rhenus op 29 mei 1940. Wilt u meer informatie over de ramp met de Rhenus 127 klik dan hier.