Actueel:

Brabants Dialectenfestival Lieshout juni 2024

Op 7, 8 en 8 juni wordt in Lieshout het Brabants Dialectenfestival georganiseerd. Klik hier voor de volledige informatie.

Jubileumpuzzel

In het kader van 45 jaar Heemkundekring en 400 jaar Mauritshuis hebben wij besloten een aantal foto’s, gemaakt voor de wedstrijd 400 jaar Mauritshuis, te gebruiken voor een legpuzzel. Misschien een leuk cadeau voor de decembermaand? De puzzel kost voor leden die vóór 16 oktober 2023 via Heemkundekring De Willemstad bestellen €13,50 (één puzzel per lid); daarna €18,50. Niet-leden betalen bij een bestelling vóór 16 oktober 2023 €18,50, daarna €19,95. De puzzel van 500 stukjes, 48x35 cm groot, is vanaf 1 december ook verkrijgbaar via De Repro.

Bestellen kan bij Ton Stege via tonstege70@outlook.com, of bij Maaike Stout via mha.stout@home.nl .

St. Elisabethsvloed 1421.

Dit jaar is het 600 jaar geleden is dat de Grote Waard in 1421 ten onder ging ten gevolge van de Sint Elisabethsvloed.  Willem Gabriël Jansen heeft een nieuwe kaart gemaakt van de Waard aan de vooravond van de Sint Elisabethsvloed. U kunt de kaart bekijken door hier te klikken. Voor de verklaring kunt u op de beschrijving klikken voor de toelichting. Als u de kaart en beschrijving wilt downloaden, kan dat via de website van Willem Gabriël Jansen. https://independent.academia.edu/WillemGabriel

Project Overgisteren

Project Bunkertour over de Willemstadse wallen voor de groepen 5 en 6 van de basisschool : info bij Hugo Snel. 0629450754
Project Puzzeltocht over spreekwoorden op de zolder van het Mauritshuis te Willemstad voor de groepen 6,7 en 8 van de basisschool : info bij Ank de Bruijn 0168 851 635 of Sjaan van Exel 0612418004.

Vorig jaar zijn we gestart in ons museum de Heemkundezolder in het Mauritshuis met het lesproject Overgisteren van Erfgoed Brabant. Hierbij bezoeken groepen 1 en 2 van de basisscholen uit de gehele gemeente Moerdijk op een middag ons museum en voeren daar opdrachten uit. De evaluatie van het eerste seizoen was zeer positief. Voor het nieuwe seizoen zijn we nog op zoek naar vrijwilligers van onze vereniging die de kinderen uitleg geven en helpen bij de opdrachten. Vanuit de scholen komen er overigens ook begeleiders mee. In de maanden december, januari en februari en in de schoolvakanties zijn er geen bezoeken.

Interesse om te helpen? Aanmelden kan bij mevrouw Herma Salomons email: hermasalomons@gmail.com, die vanuit onze vereniging het project in het nieuw seizoen coördineert.

In de Ravelyn 32e jaargang nr.1 van februari 2014 is een artikel over het project Overgisteren opgenomen.

Onlangs ontving de Heemkundekring enkele links, die verwijzen naar filmpjes van Willemstads nieuws en activiteiten van de Heemkundekring. Klik op de onderstaande links om de filmpjes te bekijken.

Het dagelijks leven in Willemstad in 1967

Nieuwe fietsroutes Zuiderwaterlinie.

De ANWB heeft 5 nieuwe fietsroutes ontwikkeld langs de Zuiderwaterlinie. Kijk voor meer informatie op: https://www.anwb.nl/fietsen/fietsroutes/zuiderwaterlinie

Er is er ook één die de naam Stelling van Willemstad gekregen heeft.

Zuiderwaterlinie

De heemkundekring heeft van Erfgoed Brabant een link ontvangen van een film over de Zuiderwaterlinie. Op eenvoudige manier wordt door een acteur de geschiedenis verteld met informatieve beelden van de linie. Door op de volgende link te klikken kunt u het filmpje bekijken.https://www.youtube.com/watch?v=7KnSqmA-MHo

Fietsroutes

Vorig jaar is het fietsknooppuntenstelsel in de gemeente Moerdijk aangepast. Dientengevolge waren de fietsroutes Herdenking Bevrijding uit 2015 niet meer up-to-date. Alle drie de routes zijn aangepast en in eind mei/begin juni zijn ze door de gemeente gedrukt en verspreid. Op de cover van elke flyer staat ‘2017’ aangegeven. Naast de aanpassingen van de knooppunten zijn ook enkele correcties aangebracht en is een voorschot genomen op de plaatsing van twee extra herdenkingspanelen voor gecrashte vliegtuigen. Een daarvan is op de West Riding route en de tweede op de Timberwolf-route. Over het plaatsen van die panelen informeer ik u t.z.t. separaat.

Klik op de volgende links om te fietsroutes te bekijken: Fietsroute 1ste Poolse Divisie, Fietsroute Timberwolf en Fietsroute West Riding

Belgische militaire erebegraafplaats.

Pas geleden is er een filmpje ontdekt over de onthulling van de Belgische militaire erebegraafplaats 10 jaar na de ramp met de Rhenus op 29 mei 1940. Klik op de groene tekst om het filmpje te bekijken.

Gewijzigd: 11-04-2024